In 2011 ontving het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België 1822 klachten van consumenten die een product of dienst gekocht hadden op het internet. Minstens 12 % van de klachten hadden te maken met fraude.
Daarom besloot het Belgische ECC om consumenten die op het internet wensen te kopen te informeren met een gratis brochure zodat bedriegers hen niet in de val zouden lokken.

De brochure “Kopen op het internet. Laat je niet vangen!” helpt onlineconsumenten om met kennis van zaken veilig aankopen te doen op het internet.
Ze bestaat uit drie delen:

  1. Hoe kan je uitmaken of een webshop betrouwbaar is? Met o.a. is kopen op een buitenlandse website even veilig als op een Belgische? Hoe herken je een degelijke site?
  2. Hoe verloopt de aankoop? Met o.a tips voor veilig betalen, het verzakingsrecht en de wettelijke, de commerciële en de betalende bijkomende garantie.
  3. Laat je niet vangen. Met o.a. een tiental voorbeelden van veel voorkomend bedrog, hoe je bedriegers kan herkennen en wat je kan doen om je niet te laten vangen.

Hier de link naar een volledige weergave van de  pdf