© thinkstock.

© thinkstock.

7 op tien ouders gebruikt sociaalnetwerksites zoals Facebook en Twitter om te communiceren met hun kinderen. Dat gaat ten koste van face-to-face gesprekken: gemiddeld hebben Britse gezinnen er zo zes per week, of minder dan één per dag. Bij tien procent vindt er zelfs géén gesprek plaats met de kinderen in een typische week.

Ouders moeten mee zijn met hun tijd willen ze erachter komen waar hun kinderen van houden. Een op drie heeft daarom een account op Pinterest of Instagram.

Bijna twee op drie ouders checkt dagelijks wat hun kinderen liken of willen. 80 procent van deze ouders zeggen dat het de relatie met hun kind geholpen heeft.

Voor tieners bestaat er geen grotere horror dan ouders die proberen ‘mee’ te doen met Facebook en Twitter. Als het een troost kan zijn: de ouders zelf willen ook niet bij de kinderen rondhangen op sociaalnetwerksites, maar ze hebben het gevoel dat het moet willen ze een antwoord krijgen.

Ouders weten maar al te goed dat het gemakkelijk is om posts op Facebook te verstoppen voor bepaalde groepen en dat de ‘vriendschap’ met hun kinderen op Facebook dus betekenisloos kan zijn. Daarom ook dat ze zich wenden tot Pinterest of Instagram, waar foto’s getoond worden van wat hen echt intereseert en welke trend ze volgen of net laten liggen.

Het grootste nadeel is het verlies van de ‘keukentafelgesprekken’, waarbij de dag overlopen wordt. Deze vorm van communicatie wordt nog altijd als belangrijk gezien voor een gezond gezinsklimaat.

BRON: HLN.BE