facebook-smilies

Hoeveel mensen lezen uw Facebookposts? De kans is groot dat u dat aantal veel te laag inschat, zeker als u afgaat op het aantal ‘likes’ dat posts krijgen. Dat zeggen onderzoekers van Stanford University en Facebook.Sociale mediagebruikers onderschatten hoeveel vrienden ze bereiken. Onderzoek van de Stanford University en het team van gegevensanalisten bij Facebook toont aan dat het bereik vier keer hoger ligt dan u denkt.

De vorsers keken een maand lang naar updates van 222.000 Facebookgebruikers. Ze ontdekten dat mensen op een maand tot 61 procent van al hun Facebookvrienden bereiken, los van het aantal vrienden dat iemand heeft.

Individuele posts bereiken 35 procent van alle contactpersonen.

‘Op een sociaal medium posten is als spreken voor publiek van achter een gordijn’, schrijven de onderzoekers. ‘Het publiek blijft onzichtbaar voor de gebruikers.’

De moeilijkheid is uitmaken of een bepaald stuk content goed genoeg is. Moet iemand een update leuk vinden of delen voor hij die als succesvol kan beschouwen? De onderzoekers zijn niet zeker. Wat ze wel weten is dat individuen het uitblijven van ‘likes’ als een faling zien en het niet willen toegeven: ‘Het publiek wil misschien niet toegeven dat ze een stuk content hebben gezien en de posters kunnen misschien teleurgesteld zijn om te weten dat veel mensen een post gezien hebben, maar niet op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt.’

De gegevens van hoeveel mensen een post zien en hoeveel mensen diezelfde post leuk vinden worden wel degelijk bijgehouden. Maar ze worden niet met het publiek gedeeld. Allicht om deze reden. Volgens Facebook interesseert het loutere bereik van Facebookposts de mensen gewoon niet.

Het is in het belang van diensten als Facebook, Instagram of Twitter om gebruikers te beschermen tegen de mogelijkheid dat hun vrienden kunnen zien wat ze doen, maar dat ze er gewoon geen moer om geven. Mensen zouden zo wel eens kunnen ontdekken dat ze minder interessant zijn dan ze denken.

Wie een pagina of een groep beheert op Facebook kan wel zien hoeveel mensen een post hebben bekeken.

Hoe dan ook, het onderzoeksteam van Stanford en Facebook besluit dat de waarneming van socialemediagebruikers niet overeenstemt met de realiteit. Bedrijven op Facebook moeten eens nadenken waarom ze dat doen. Willen ze engagement of willen ze gewoon dat mensen hen kennen? In het laatste geval zouden ze er wel eens beter voor kunnen staan dan ze denken.

BRON De standaard.be